Conduita specifica postului

Este preferabil pentru persoana care posteste sa adopte urmatoarele reguli de conduita specifica :

(1) Servirea unei mese inainte de rasaritul Soarelui :

Toti musulmanii sunt de acord ca este bine ca inainte de rasaritul Soarelui sa fie servita masa si ca nu este niciun pacat pentru cel care nu face astfel. Anas a relatat ca Mesagerul lui Allah a spus : „Mancati inainte de rasaritul Soarelui, caci in acea mancare se afla binecuvantari.” (relatat de al-Bukhari si Muslim)

Al-Miqdam ibn Mudyakrib a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : „Voi trebuie sa serviti aceasta mancare inainte de zorii zilei, caci in ea este o mancare binecuvantata.” (relatat de an-Nasa’i, cu un lant bun de relatatori). Motivul pentru care se spune ca in ea este o binecuvantare este acela ca ea intareste organismul celui care posteste, facandu-l mai energic si, astfel, usurandu-i postul.

(a) In ce consta practica sunnah la servirea mesei de dinainte de zorii zilei :

Sunnah poate fi indeplinita mancand orice cantitate de hrana, fie ea mica sau mare, sau chiar sorbind o gura de apa. Abu Sa’id al-Khudri a relatat ca Mesagerul lui Allah a spus : „Masa din zorii zilei este binecuvantata, asadar nu o neglijati chiar daca ar fi sa sorbiti o singura gura de apa. Fiti cu bagare de seama, Allah si ingerii se roaga pentru cei care servesc aceasta masa.” (relatat de Ahmad)

(b) Perioada de timp pentru masa din zorii zilei :

Perioada de timp aferenta acestei mese este cuprinsa intre miezul noptii si rasarit. Cel mai bine este ca servirea sa sa se amane cat mai mult inspre rasarit. Zaid ibn Thabit a relatat : „Am servit masa din zorii zilei impreuna cu Mesagerul lui Allah si apoi ne-am ridicat pentru rugaciune. El a fost intrebat : ’Si cat timp a trecut intre cele doua ?’ A raspuns : ’[Cat sa recitam] 50 de versete.’ ” (reinregistrat de al-Bukhari si Muslim)

’Amr ibn Maimun a adaugat : „Companionii lui Muhammed (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) erau primii care intrerupeau postul si ultimii care serveau masa din zorii zilei.” (relatat de al-Baihaqi si avand un lant de relatatori sahih).

Abu Dharr al-Ghafari a relatat ca Profetul a spus : „Natiunea mea [musulmana] intotdeauna va avea parte de bunatate atat timp cat se va grabi sa-si intrerupa postul si va intarzia servirea mesei din zorii zilei.” (acest hadis il contine in lantul sau de relatatori pe Sulaim ibn Abu Uthman care este necunoscut)[1]

(c) Indoieli in privinta timpului dedicat rugaciunii de dimineata (fajr) :

Cand cineva nu este sigur daca a intrat sau nu timpul rugaciunii de fajr, poate sa continue sa manance si sa bea pana cand are certitudinea ca este vremea pentru fajr. Respectiva persoana nu trebuie sa-si bazeze faptele pe indoieli sau suspiciuni. Allah a lasat semne foarte clare in privinta inceperii zilei de post, spunand in Nobilul Coran : „Mancati si beti pana cand veti deosebi ata alba a zilei de cea neagra [a noptii].”

Un barbat i-a spus lui ibn ’Abbas : „Am mancat pana cand am banuit ca s-a terminat vremea sa, dupa care m-am oprit.” Ibn ’Abbas l-a povatuit : „Continua sa mananci pana cand devii sigur cu privire la timpul sau.” Abu Dawud a relatat ca Ahmad ibn Hanbal a spus : „Daca aveti ceva indoieli in legatura cu fajr mancati pana cand sunteti siguri ca a sosit rasaritul.” Aceasta este opinia lui ibn ’Abbas, ’Ata, al-’Auza’i si Ahmad.

An-Nawawi ne-a informat ca : „Cei care urmeaza scoala shaf’ita sunt de acord ca o persoana poate sa manance daca nu este sigura in legatura cu sosirea sau nu a rasaritului.”

(2) Graba in intreruperea postului :

Este preferabil pentru persoana care posteste sa se grabeasca sa-si intrerupa postul atunci cand Soarele a spus. Sahl ibn Sad a relatat ca Profetul a spus : „Intotdeauna oamenii vor avea parte de bine atat timp cat ei se grabesc sa-si intrerupa postul.” (relatat de al-Bukhari si Muslim)

Postul trebuie sa fie intrerupt cu un numar impar de curmale sau, daca asa ceva nu este posibil, cu putina apa. Anas a relatat : „Mesagerul lui Allah obisnuia sa-si intrerupa postul consumand curmale crude inainte de a se ruga. Daca nu avea asa ceva, atunci consuma curmale uscate. Si daca nu avea nici curmale uscate, atunci bea putina apa.” (relatat de Abu Dawud si al-Hakim care l-a categorisit drept sahih, precum si de at-Tirmidhi care l-a considerat hasan.)

Sulaiman ibn ’Amr a relatat ca Profetul a spus : „Daca unul dintre voi posteste, trebuie sa-si intrerupa postul [mancand] curmale. Daca nu are, atunci [sa bea] apa, apa fiind purificatoare.” (relatat de Ahmad si at-Tirmidhi, care l-a categorisit hassan-sahih).

Hadisul de mai sus ne arata, de asemenea, ca este preferabil sa fie intrerupt postul asa cum am vazut, inainte de rugaciune. Dupa rugaciune, persoana respectiva poate sa continue sa manance, dar daca masa este gata pregatita, se poate incepe cu ea. Anas a relatat ca Mesagerul lui Allah a spus : „Daca mancarea este gata pregatita, serviti-o inainte de rugaciunea de seara [pentru] a nu manca in graba.” (relatat de al-Bukhari si Muslim)

(3) Rugile din momentul intreruperii postului si in timpul sau :

Ibn Majah a relatat de la ’Abdullah ibn ’Amr ibn al-’Aas ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : „Ruga facuta de persoana care a tinut post, inainte de a si-l intrerupe, nu va ramane neascultata.” [2] Atunci cand ’Abdullah si-a intrerupt postul sau s-a rugat : „O, Allah ! Te caut pe Tine si Iti cer sa ma inconjori cu milostenia Ta si sa ma ierti.”

S-a relatat ca Profetul spunea : „Setea s-a temperat, gatul s-a umezit si, prin voia lui Allah, rasplata este asigurata.” In forma sa mursalat s-a relatat ca a spus : „O, Allah ! pentru Tine am postit si prin hotararea ta il intrerup.”

At-Tirmidhi a inregistrat, cu un lant bun de relatatori, ca Profetul a spus : „Trei sunt cei care ale caror rugi nu vor fi respinse : cel care a postit pana cand isi intrerupe postul, un conducator drept si o persoana asuprita.”



(4) Abtinerea de la orice fapta inutila :

Postul este o forma de adorare care ne apropie de Allah Preainaltul. Allah l-a prescris pentru a ne curata sufletul si sa-l angajam in facerea de fapte bune. Persoana care posteste trebuie sa fie atenta la orice actiune care poate sa duca la pierderea beneficiilor postului sau. Astfel, postul pe care il tine ii va spori frica de Allah, Allah Preainaltul spunand in Coran : “O, voi cei care credeti, v-a fost statornicit voua Postul [as-siyam], asa cum le-a fost prescris si celor dinaintea voastra. Poate ca veti fi cu frica.”

Postul nu inseamna doar abtinerea de la mancare si bautura, ci de la orice altceva oprit de Allah. Abu Hurairah a relatat ca Profetul a spus : “Postul nu inseamna numai [abtinere] de la mancare si bautura, ci si de la discutiile inutile si limbajul nepotrivit. Daca vreunul dintre voi este injurat sau necajit, sa spuna : ‘Tin post. Tin post.’ “ (relatat de ibn Khuzaimah, ibn Hibban si al-Hakim; ultimul a spus ca este sahih, avand in vedere criteriile lui Muslim)

Abu Hurairah a mai relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : “Lui Allah nu-I trebuie postul celui care nu renunta la discutiile inutile sau care se comporta in functie de ele.” (relatat de “grup”, cu exceptia lui Muslim)

Abu Hurairah a relatat ca Profetul a spus : “Este posibil ca o persoana care posteste sa nu se aleaga din postul sau cu nimic altceva in afara de infometare, asa cum cineva care sta si se roaga noaptea sa nu ramana cu nimic altceva decat cu oboseala.” (relatat de an-Nasa’i, ibn Majah si al-Hakim; ultimul a spus ca este sahih, respectand criteriile lui al-Bukhari)

(5) Folosirea periutei de dinti :

Este preferabil pentru cel care posteste sa foloseasca periuta de dinti [miswak]. Nu are nicio importanta daca ea este folosita la inceputul sau la finalul zilei. At-Tirmidhi a afirmat ca : „Ash-Shafhi nu a vazut nimic gresit in folosirea periutei de dinti la inceputul sau la sfarsitul zilei.” Profetul obisnuia sa foloseasca miswak in timpul postului.

(6) A fi darnic si a studia Coranul :

Generozitatea si studiul Coranului sunt recomandate oricand, dar cu precadere in timpul lunii Ramadan. Al-Bukhari a relatat ca ibn ’Abbas a spus : „Profetul era cel mai generos in perioada Ramadanului, cand se intalnea cu [ingerul] Gabriel. Obisnuia sa-l intalneasca in in fiecare noapte si sa recite Coran. Cand Gabriel l-a intalnit, obisnuia sa fie mai darnic decat vantul in rafale [rapid].”

(7) Straduinta de a face cat se poate de multe acte de adorare in timpul ultimelor 10 zile ale Ramadanului :

Al-Bukhari si Muslim au inregistrat de la ’Aisha ca in timpul ultimelor zece zile din Ramadan Mesagerul lui Allah isi trezea sotiile in timpul noptii si statea departe de ele [fiind ocupat cu actele de adorare]. O versiune a lui Muslim spune : „El se forta [sa faca acte de adorare] in timpul ultimelor zece zile ale Ramadanului mai mult decat in orice alta perioada.” De asemenea, At-Tirmidhi l-a inregistrat de la ’Ali.



[1] Hadisul este unul slab si, prin urmare, trebuie sa nu se tina cont de el.

[2] Hadisul este slab.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu