Recuperarea zilelor pierdute din luna Ramadan

Recuperarea zilelor pierdute din luna Ramadan reprezinta o obligatie care nu trebuie indeplinita imediat, perioada de recuperarea fiind foarte intinsa, iar respectiva persoana putand sa recupereze oricand doreste. Aceasi situatie este intalnita si cand vorbim de postul pentru rascumparare. S-a relatat intrun mod autentic ca ‘Aishah obisnuia sa-si recupereze zilele pierdute in timpul lunii Sha’ban (luna care precede Ramadanul) si nu imediat, chiar daca putea sa o faca.

Referindu-ne la postul lunii Ramadan si la recuperarea zilelor pierdute putem spune ca recuperarea are la baza principiul conform caruia daca este pierduta o zi din Ramadan, atunci tot o singura zi trebuie recuperata. Nu exista nicio sarcina suplimentara. Invatatii au parerile impartite asupra faptului daca recuperarea trebuie sa se faca postind zilele consecutiv sau intermitent. Si aceasta din cauza ca Allah a spus : “Acela care este bolnav sau calatoreste sa posteasca un [numar egal] de zile.” – ceea ce inseamna ca persoana aflata in calatorie sau bolnavul care si-au intrerupt postul trebuie sa recupereze zilele postindu-le fie consecutiv, fie intermitent.

Allah Preainaltul ne-a poruncit la modul general sa tinem post, fara nicio clauza restrictiva.

In ceea ce priveste recuperarea zilelor pierdute din Ramadan, ad-Daraqutni a inregistrat de la Ibn ‘Umar ca Profetul a spus : “Daca doriti, puteti posti intermitent [neconsecutiv], iar daca doriti consecutiv [puteti sa faceti astfel].”

Daca cineva isi amana recuperarea zilelor pierdute pana la sosirea noului Ramadan, trebuie sa tina post in luna curenta a Ramadanului si apoi sa recupereze zilele din Ramadanul trecut. Nu exista nicio rascumparare prin plata, indiferent daca amanarea recuperarii s-a facut din motive scuzabile sau nu. Aceasta este opinia hanefitilor si a lui as-Hassan al-Basri. Malik, ash-Shaf’I, Ahmad si Ishaq sunt si ei de acord ca nu se cere nicio plata in situatia in care au existat motive obiective de amanare a recuperarii, insa parerile lor difera cand vine vorba de inexistenta unor asemenea cauze. Intro asemenea situatie, conform lor, persoana trebuie sa tina post in Ramandanul curent, apoi sa recupereze ce a pierdut din Ramadanul anterior, simultan cu plata unui madd de mancare oferita drept milostenie in fiecare zi. Trebuie retinut, insa, ca pentru aceasta opinie nu au nicio sustinere. In mod evident ca opinia corecta este cea exprimata de hanefiti.


Cel care moare si inca mai avea de recuperat zile din luna Ramadan :

Savantii sunt de acord ca daca o persoana decedeaza si in timpul vietii nu si-a facut unele rugaciuni, tutorele sau nu trebuie sa le faca in locul sau. In mod asemanator, daca o persoana nu poate sa tina post, atat timp cat este in viata nimeni altcineva nu poate sa posteasca in locul sau. In ceea ce priveste persoana care a decedat si care nu si-a recuperat toate zilele pierdute, desi putea sa o faca, opiniile sunt impartite.

Majoritatea savantilor, incluzandu-i pe Abu Hanifah, Malik si pe shaf’iyyti sunt de parere ca tutorele defunctului nu trebuie sa posteasca in locul sau, dar trebuie sa hraneasca pentru fiecare zi cate o persoana. Si totusi, printre shaf’iyyti circula si opinia conform careia este preferabil ca tutorele sa tina post in locul defunctului, astfel scapandu-l de obligatie. Si nu ii mai revine nicio sarcina de a hrani pe cineva.

Sensul cuvantului „tutore” este relativ, putand sa fie o ruda pe linie paterna sau oricine altcineva. Daca tine post in locul defunctului altcineva decat o ruda de-a sa, ina ceasta situatie trebuie sa aiba permisiunea tutorelui.

Dovada pentru cele afirmate anterior consta in faptul ca Ahmad, al-Bukhari si Muslim au inregistrat de la ’Aisha ca Mesagerul lui Allah a spus : „Daca cineva moare si are pe cineva care poate sa tina post in locul sau [in contul zilelor pierdute], atunci turorele sau [este acea persoana].” Al-Bazzar a adaugat : „Daca doreste sa o faca”, iar Ibn ’Abbas a relatat ca un barbat a mers la Profet si l-a intrebat : „Mesager al lui Allah, mama mea a murit si trebuia sa tina post o luna de zile. Pot sa tin eu in locul sau ?” Profetul l-a intrebat : „Daca mama ta ar fi avut o datorie, nu o achitai in locul sau ?” Barbatul a raspuns : „Ba da.” Si Profetul i-a raspuns : „O datorie fata de Allah trebuie indeplinita cu si mai mare [darnicie].” (relatat de Ahmad, at-Tirmidhi, an-Nasa’i, Abu Dawud si Ibn Majah.

An-Nawawi [unul dintre cei mai mari cunoscatori ai scolii shaf’iyyiite] a spus : „Aceasta afirmatie este una dintre cele mai autentice si noi o urmam. Aceasta este opinia care s-a dovedit a fi corecta, conform companionilor nostri, atat in materie de hadis, cat si de fiqh.”

Locurile unde ziua este foarte lunga, iar noaptea - scurta :

Invatatii au opinii diferite in legatura cu ce trebuie sa faca musulmanii care locuiesc in regiuni in care ziua este foarte lunga, iar noaptea – scurta. La ce sa se astepte ei ? Unii spun ca ar trebui sa urmeze regulile din zonele in care functioneaza legislatia islamica (ex, Mekka si Medina). Altii ca ar trebui sa se orienteze dupa regulile din cele mai apropiate zone de ei si in care ziua si noaptea sunt normale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu