Lucruri care anuleaza postul

Ceea ce anuleaza postul se poate imparti in doua categorii :

(a) ceea ce anuleaza postul si necesita recuperarea ulterioara;

(b) ceea ce anuleaza postul, necesita recuperarea ulterioara si o rascumparare.

In prima categorie se includ:

Mancatul si bautul in mod intentionat :

Daca cineva mananca din cauza ca a uitat, a gresit sau a fost obligat sa o faca, nu trebuie sa recupereze ziua respectiva mai tarziu si nici sa o rascumpere. Abu Hurairah a relatat ca Profetul a spus : „Cel care uita ca tine post si mananca sau bea isi completeaza postul ca si cum Allah l-a hranit si ia dat sa bea.” (relatat de „grup”)

Comentand, at-Tirmizi a spus : „Majoritatea invatatilor tin cont de acest hadis. Si aceasta este opinia lui Sufyan ath-Thauri, ash-Shaf’i, Ahmad si Ishaq.”

Abu Hanifah a relatat ca Profetul a spus : „Acela care isi intrerupe postul in timpul lunii Ramadan din cauza uitarii nu trebuie sa recupereze acea zi ulterior sau sa o rascumpere.” (relatat de ad-Daraqutni, al-Baihaqi si al-Hakim, care a spus ca este sahih, conform criteriilor lui Muslim. Ibn Hajr a spus ca lantul sau de relatatori este sahih).

Ibn ’Abbas a relatat ca Profetul a spus : „Allah nu va trage pe nimeni la raspundere din aceasta natiune pentru ceea ce a facut din eroare, uitare sau sub amenintare.” (inregistrat de Ibn Majah, at-Tabarani si al-Hakim)

Vomatul intentionat :

Daca cineva nu mai are cale de ales si vomita neintentionat, nu trebuie sa-si recupereze acea zi ulterior si nici sa o rascumpere. Abu Hurairah a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : „Acela care nu mai are nicio solutie si vomita, nu trebuie sa-si recupereze ziua respectiva. Cel care vomita intentionat, trebuie sa o recupereze.” (relatat de Ahmad, Abu Dawud, at-Tirmidhi, Ibn Majah, Ibn Hibban, ad-Daraqutni si al-Hakim. Cel din urma a spus ca este sahih.)

Conform unui raport credibil, al-Khattabi a spus : „Nu stiu sa existe vrei diferenta de opinie intre savanti pe acest subiect. Daca cineva vomita fara intentie, nu este in situatia de a recupera ziua respectiva, in vreme ce [persoana] care a facut-o cu intentie are de recuperat.”

Menstruatia si sangerarea postnatala :

Chiar daca un asemenea tip de sangerare apare chiar inainte de apusul Soarelui, ziua de post este stricata si trebuie recuperata. Asupra acestei chestiuni exista un consens intre invatati.

Ejacularea spermei :

Ejacularea anuleaza postul indiferent ca s-a produs din cauza sarutului sau a masturbarii, ziua impunand recuperare. Daca ejacularea a avut loc din cauza privitului sau ganditului la ceva, este ca si cum in timpul zilei ar exista un vis erotic [en. „wet dream”], ceea ce nu strica postul, iar persoanei respective nerevenindu-i nicio obligatie. In mod asemanator, eliminarea lichidului seminal nu aduce niciun prejudiciu postului, de niciun fel.

Consumarea a ceva care nu este hranitor, cum ar fi sarea :

Cel care foloseste foarte mult sarea pentru alte motive in afara de cele legate de mancare, in cazul in care [sarea] ajunge in stomac, conform majoritatii invatatilor, postul este anulat.

Daca cineva intentioneaza, in timpul postului, sa si-l intrerupa, postul sau se anuleaza chiar daca nu a ajuns sa manance ceva :

Aceasta este din cauza ca intentia este unul dintre stalpii postului, iar daca cineva isi schimba intentia, isi anuleaza postul.

Daca cineva mananca, bea sau intretine relatii sexuale crezand fie ca Soarele a apus, fie ca nu a rasarit :

In aceste situatii, conform majoritatii invatatilor si celor patru imami, persoana trebuie sa recupereze ziua respectiva. Cu toate acestea, exista mai multe opinii in legatura cu subiectul. Ishaq, Dawud, Ibn Hazm, ’Ata, ’Urwah, al-Hassan al-Basri si Mujahid sustin ca postul respectiv este valabil si ca nu trebuie recuperata mai tarziu acea zi.Ei isi fundamenteaza opinia pe faptul ca allah spune in Coran : „Si nu este niciun pacat pentru voi daca ati gresit fara intentie, ci numai ceea ce intentioneaza inima [aceasta va fi pacat pentru voi].”

Mesagerul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : „Allah nu va trage la raspundere pe nimeni din aceasta natiune pentru ceea ce s-a facut din greseala ...”

’Abdurrazaq a relatat de la Mamar de la al-Amash ca Zaid ibn Wahb a spus : „In timpul lui ’Umar ibn al-Khattab oamenii isi intrerupeau postul. Am vazut cum din casa Hafesi a fost adus un vas mare si oamenii au baut din el. Dupa aceasta Soarele s-a ivit din spatele norilor si i-a nenorocit pe oameni. Ei au spus : ’Trebuie sa recuperam aceasta zi.’ ’Umar i-a intrebat : ’De ce ? Jur pe Allah ca nu am pacatuit cu nimic.’ ”

Al-Bukhari a inregistrat ca Asma’ bint Abu Bakr a spus : „In timpul Profetului ne-am intrerup postul lunii Ramadan cand era innorat si apoi a reaparut Soarele.”

Referindu-se la acest subiect, Ibn Taimiyyah a spus : „El implica doua lucruri : (1) ca nu este preferabil pentru cineva sa-si amane intreruperea postului pana in momentul in care este absolut sigur ca Soarele a apus ... si (2) nu este necesara recuperarea acelei zile. Daca Profetul le-ar fi poruncit sa o recupereze, aceasta practica ar fi devenit stiinta comuna. Iar faptul ca s-a relatat ca ei si-au intrerupt postul [si nu s-a spus nimic despre recuperarea acestei zile] subliniaza ca nu li s-a poruncit sa o recupereze.”

Conform majoritatii invatatilor, singurul lucru care solicita atat recuperarea zilei, cat si rascumpararea sa consta in intretinerea relatiilor sexuale in timpul Ramadanului.

Abu Hurairah a relatat ca un barbat a mers la Mesagerul lui Allah si i s-a plans : „Mesager al lui Allah, sunt terminat !” Profetul l-a intrebat : „Ce ti s-a intamplat ?” Si barbatul i-a raspuns : „Am intretinut relatii sexuale cu sotia mea intro zi a Ramadanului.” Profetul l-a chestionat : „Esti capabil sa eliberezi un sclav ?” Si i s-a raspuns : „Nu” Profetul l-a mai intrebat : „Ai posibilitatea sa postesti doua luni consecutive ?” Si i s-a raspuns : „Nu” Atunci, Profetul l-a indemnat : „Ia loc” I s-a adus un cos plin de curmale si i-a spus barbatului : „Da-le pe acestea drept milostenie” Barbatul a intrebat : „Cuiva care este mai sarac decat noi ? In tot orasul nu exista cineva mai sarac decat suntem noi !” Profetul a ras pana cand molarul i-a fost zarit si i-a spus : „Ia-le si da de mancare familiei tale.” (relatat de „grup”) [1]

Majoritatea invatatilor sustin ca atat barbatii, cat si femeile trebuie sa rascumpere daca au intretinut in mod intentionat relatii sexuale intro zi din luna Ramadan [2] pe care ei intentionasera sa o petreaca in post. Daca au intretinut relatii sexuale din cauza ca au uitat sau ca au fost constransi sau daca nu intentionasera sa posteasca, atunci nu este obligatorie rascumpararea pentru niciunul dintre ei. Daca femeia a fost obligata de barbat sa intretina relatii sexuale, atunci rascumpararea cade numai in sarcina barbatului.

Conform lui ash-Shaf’i, rascumpararea nu-i este imputabila femeii in niciun caz, indiferent daca ea a dorit sau a fost obligata, tot ceea ce ea trebuie sa faca fiind sa recupereze ziua respectiva. An-Nawawi a spus : „In general, cea mai buna opinie este ca rascumpararea este obligatorie doar pentru barbat, nu si pentru femeie. In aceasta chestiune ei nu ii revine nicio obligatie din moment ce discutam de [plata de] bani [pentru ceva legat de] intretinerea relatiilor sexuale, obligatia fiind numai a barbatului. [Este un caz similar] cu [plata] mostenirii.”

Abu Dawud a spus : „Ahmad a fost intrebat despre cineva care a intretinut relatii sexuale in luna Ramadan : ’Femeia are obligatia de a rascumpara ?’ El a raspuns : ’Nu am auzit ceva despre acest lucru.’ ” In al-Mughni s-a afirmat : „Aceasta se refera la faptul ca Profetul a poruncit barbatului care a intretinut relatii sexuale sa elibereze un sclav. El nu i-a poruncit femeii sa faca ceva, desi el stia in mod limpede ca i-a fost partenera in timpul actului sexual.”

Conform majoritatii invatatilor, metodele de rascumparare trebuie sa fie alese in ordinea din hadis. Prima porunca a fost eliberarea unui sclav. Daca acest lucru nu este posibil, persoana trebuie sa posteasca doua luni consecutive. Daca aceasta nu este posibil, persoana trebuie sa dea de mancare la 60 de oameni o masa medie din gospodaria sa. Persoana care rascumpara nu poate sa sara de la o metoda la alta decat daca nu poate sa o indeplineasca pe cea anterioara. Conform malikitilor si unei relatari de la Ahmad, persoana este libera sa aleaga oricare dintre cele trei metode si aceasta va fi suficient pentru el.

Aceasta ultima opinie are la baza o relatare de la Malik si Ibn Juraij, sub autoritatea lui Humaid ibn ’Abdurrahman, care spune ca Abu Hurairah a relatat ca un barbat si-a stricat postul in luna Ramadan si, drept rascumparare, Profetul i-a poruncit sa sa elibereze un sclav sau sa posteasca consecutiv doua luni sau sa hraneasca 60 de sarmani. (relatat de Muslim)

In hadisul precedent, cuvantul „sau” implica alegere, dar conform unora, motivul rascumpararii a fost diferit si din acest motiv persoana a putut alege, cum este si situatia in cazul in care nu este respectat un legamant. Ash-Shaukani a spus : „Din diferitele relatari rezulta clar ca rascumpararea trebuie facuta fie in ordine, fie la alegerea persoanei. Cei care sustin ca trebuie pastrata ordinea sunt mai multi la numar. Al-Muhallab si al-Qurtubi au combinat relatarile si au spus ca fapta [cuiva care si-a stricat postul] apare de mai multe ori.”

Al-Hafidh difera, insa : „Nu este corect. A avut loc numai o fapta si toate partile sunt unite. Asadar, esenta este ca nu am asistat la mai multe fapte. Unii combina relatarile si le spun celorlalti ca este preferata ordinea, dar acea persoana poate sa aleaga. Altii sustin contrariul.”

Acela care intretine relatii sexuale (cu sotia sa) intro zi din Ramadan si, inainte de a o rascumpara, mai are si intro alta zi din luna, va trebui sa rascumpere o singura data, conform unei relatari de la Ahmad si hanefiti. Aceasta se datoreaza faptului ca exista o pedeapsa pentru actiunile care se repeta, iar daca rascumpararea sau pedeapsa nu sunt finalizate, toate actiunile sunt considerate ca formand un singur corp. Conform lui Malik, ash-Shaf’i si Ahmad, persoana trebuie sa rascumpere de doua ori, atat timp cat fiecare zi din Ramadan inseamna un act diferit de adorare. Daca rascumpararea este obligatorie din cauza ca persoana si-a stricat postul, actiunile separate nu sunt considerate impreuna.

Toti savantii sunt de acord ca daca respectiva persoana a intretinut relatii sexuale in mod intentionat intro zi din luna Ramadan si si-a rascumparat fapta, dupa care intro alta zi a lunii din nou intretine relatii sexuale, atunci are obligatia de a rascumpara din nou. In mod similar, ei sunt de acord ca daca cineva intretine relatii sexuale de doua ori intro singura zi, inainte de a-si rascumpara prima fapta, acea persoana are obligatia de a rascumpara o singura data. Daca a rascumparat prima fapta, nu mai este nevoie sa o rascumpere si pe a doua, asa cum sustin majoritatea invatatilor. Ahmad a spus ca intro asemenea situatie, respectivul trebuie sa rascumpere de doua ori.



[1] Acest hadis este folosit drept dovada de catre cei care spun ca nu trebuie sa se rascumpere ceva daca aceasta inseamna o mare greutate pentru cineva. Aceasta este opinia lui ash-Shaf’i. Hanbalitii si unii dintre malikiti ii subscriu. Majoritatea invatatilor, insa, sustin ca rascumpararea trebuie facuta chiar daca ii provoaca greutate persoanei respective. (nota lui Sabiq)

[2] Daca au intretinut relatii sexuale intro zi in care recuperau o zi pierduta din Ramadan sau intro zi tinuta ca urmare a unui juramant, nu mai este nevoie de nicio rascumparare. (nota lui Sabiq)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu