Postul voluntar

Profetul ne-a indemnat sa tinem post in urmatoarele situatii :

Sase zile din luna Shawwal :

Abu Ayyub al-Ansari a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : „Acela care posteste in luna Ramadan si apoi inca sase zile din luna Shawwal vor fi [rasplatiti] ca si cum ar fi postit intregul an.” (relatat de „grup”, exceptandu-i pe al-Bukhari si an-Nasa’i).

Conform lui Ahmad, cineva poate sa tina aceste zile de post fie consecutiv, fie neconsecutiv, atat timp cat niciuna dintre practici nu este preferata celeilalte.

Hanefitii si shaf’iyytii sustin ca este de preferat ca zilele sa fie consecutive, dupa ‘id.

Primele zece zile din Dhul-Hijjah, in special in ziua de Arafah pentru cei care nu fac Pelerinajul :

(1) Abu Qatadah a relatat ca Mesagerul lui Allah a fost intrebat in legatura cu tinerea postului in ziua de ’Arafa. El a zis : „Inseamna o spalare a pacatelor din anul trecut si anul in curs.” (relatat de Muslim)

(2) Hafsah a relatat : „Exista cinci lucruri pe care Profetul nu le-a abandonat niciodata : postul din ziua de ’Ashura, postul in [primele] zece [zile din Dhul-Hijjah], postirea a trei zile din fiecare luna si efectuarea a doua unitati de rugaciune [rakah] inainte de rugaciunea de dimineata.” (relatat de Ahmad si an-Nasa’i)

(3) ’Uqbah ibn ’Amr a relatat ca Mesagerul lui Allah a spus : „Ziua de ’Arafah, ziua sacrificiului si zilele de tashriq sunt sarbatori pentru noi, oameni ai Islamului, iar ele sunt zile ale mancarii si bauturii.” (relatat de „cei cinci”, exceptandu-l pe ibn Majah; at-Tirmidhi l-a categorisit drept sahih)

(4) Abu Hurairah a relatat : „Mesagerul lui Allah i-a interzis celui care se afla la ’Arafah sa tina post in ziua de ’Arafah.” (relatat de Ahmad, Abu Dawud, an-Nasa’i si ibn Majah). At-Tirmidhi a comentat : „Invatatii prefera ca ziua de ’Arafah sa fie tinuta ca zi de post, cu exceptia celui care se afla la ’Arafah.”

(5) Umm al-Fadl a spus : „Oamenii au avut indoieli in privinta faptului daca Profetul a tinut sau nu post in ziua de ’Arafah. I-am trimis niste lapte si el l-a baut in vreme ce le vorbea oamenilor din ’Arafah.” (relatat de al-Bukhari si Muslim)

Postul din luna Muharram, in special in ziua de ’Ashurah si zilele care-i preced, respectiv succed imediat :

Abu Hurairah a relatat : „L-am intrebat pe Profet : ’Care rugaciune este cea mai buna dupa cele obligatorii ?’ El a raspuns : ’Rugaciunea de la miezul noptii.’ L-am intrebat [din nou] : ’Care post este cel mai bun dupa postul lunii Ramadan ?’ El a raspuns : ’[Cel din] luna lui Allah pe care voi o numiti Muharram.’ ” (relatat de Ahmad, Muslim si Abu Dawud)

Mu’awiyyah ibn Abu Sufyan a relatat ca l-a auzit pe Mesagerul lui Allah spunand : „Referitor la ziua de ’Ashura nu este obligatoriu sa o tineti ca zi de post, asa cum fac eu. Oricine doreste poate sa posteasca si oricine nu doreste, nu este obligat sa o faca.” (relatat de al-Bukhari si Muslim)

’Aishah a relatat : „In perioada preislamica tribul Quraish obisnuia sa posteasca in ziua de ’Ashurah, asa cum facea Profetul. El cand a ajuns in Medina a continuat sa o tina ca zi de post si le-a poruncit oamenilor sa faca la fel. Apoi, cand postul lunii Ramadan a devenit obligatoriu, le-a spus : ’Cine doreste sa posteasca, poate sa o faca [in ziua de ’Ashura, iar cine nu doreste este liber sa nu posteasca.’ ” (relatat de al-Bukhari si Muslim)

Ibn ’Abbas a relatat : „Profetul a venit la Medina si i-a gasit pe evrei postind in ziua de ’Ashura. Si i-a intrebat : ’Ce post este acesta ?’ Ei au raspuns : ’Este o zi mareata. In aceasta zi Allah i-a salvat pe Moise si triburile lui Israel de dusmanii lor, iar Moise a tinut-o ca zi de post.’ Profetul a spus : ’Noi suntem mai indreptatiti decat voi sa-l urmam pe Moise.’ si a postit in acea zi, poruncind si oamenilor sa faca la fel.” (relatat de al-Bukhari si Muslim)

Conform lui al-Bukhari si Muslim, Musa al-Ash’ari a relatat : „Evreii au fost onorati cu ziua de ’Ashura ca zi de sarbatoare (’id). Profetul a spus : ’Voi [musulmanilor] sa o tineti ca zi de post.’ ”

Ibn ’Abbas a relatat : „Mesagerul lui Allah a postit in ziua de ’Ashura si le-a poruncit oamenilor sa o tina ca zi de post. Oamenii i-au spus : ’Mesager al lui Allah, aceasta este o zi in onoarea evreilor si a crestinilor.’ Profetul le-a raspuns : ’Cand va sosi anul viitor, cu voia lui Allah vom tine post in ziua a noua.’ Profetul a murit, insa, inainte de urmatorul an.” (relatat de Muslim si Abu Dawud). Intro alta versiune se spune : „Daca voi mai trai pana anul viitor, vom posti in a noua zi.” (relatat de Muslim si Abu Dawud)

Savantii au stabilit ca postul din ziua de ’Ashura este de trei feluri : (1) postul de trei zile, respectiv in 9, 10 si 11 Muharram; (2) postul din zilele de 9 si 10 si (3) postul numai in data de 10.

A fi generos in aprovizionarea gospodariei in ziua de ’Arafah :

Jabir a relatat ca Mesagerul lui Allah a spus : „Acela care este darnic cu sine insusi si cu familia sa in ziua de ’Ashura, va avea parte de darnicia lui Allah pentru restul anului.” (relatat de al-Baihaqi in ash-Shu’ab si de catre ibn ’Abdul-Barr) Hadisul are si alte lanturi de relatatori, insa toate sunt slabe; in orice caz, adunand la un loc eceste siruri se confirma rangul hadisului, asa cum a spus as-Sakhawi.[1]

A posti mult in luna Sha’ban (luna care precede Ramadanul) :

Profetul obisnuia sa posteasca mult in luna Sha’ban. ’Aisha a spus : „Niciodata nu l-am vazut pe Mesagerul lui Allah postind o luna intreaga in afara de luna Ramadan si niciodata nu l-am vazut postind mai mult intro luna alta decat luna Sha’ban.” (relatat de al-Bukhari si Muslim)

Usamah ibn Zaid s-a interesat : „Mesager al lui Allah, niciodata nu te-am vazut sa postesti atat de mult ca in luna Sha’ban.” Profetul i-a raspuns : „Aceasta este o luna pe care oamenii o neglijeaza. Ea este intre Rajab si Ramadan. Este o luna in care faptele sunt ridicate la Stapanul Lumilor. Si imi place ca faptele mele sa fie ridicate in timp ce postesc.” (relatat de Abu Dawud, an-Nasa’i si ibn Khuzaimah in Sahih-ul sau)

Unele persoane obisnuiesc sa tina post in data de 15 Sha’ban, crezand ca aceasta zi are mai multe virtuti decat altele, insa nu au nicio sustinere in acest sens.

Postul in lunile „interzise” :

Lunile „interzise” (in timpul carora este interzis a ucide) sunt Dhul-Qidah, Dhul-Hijjah, Muharram si Rajab. In aceste luni este de preferat sa se posteasca cat mai mult.

Un barbat din Bahila a venit la Profet si i-a spus : „Mesager al lui Allah, eu sunt cel care a venit la tine in primul an.” Profetul l-a intrebat : „Ce te-a schimbat ? Tu aratai mai mult decat chipes !” El i-a raspuns : „Nu am mai mancat din noaptea in care ai plecat.” Mesagerul lui Allah l-a mustrat : „De ce te pedepsesti singur ? Posteste in timpul lunii rabdarii [Ramadan] si apoi cate o zi in fiecare luna.” Barbatul i-a spus : „Pot sa fac mai mult decat atat. Mai adauga pentru mine.” Profetul i-a raspuns : „Tine post doua zile in fiecare luna.” Barbatul i-a cerut din nou : „Mai pune ceva pentru mine.” Profetul i-a repetat de trei ori : „Posteste in lunile interzise, apoi intrerupe-ti postul.” Si a subliniat acest lucru apropiindu-si si departandu-si trei dintre degetele sale. [2] (relatat de Ahmad, Abu Dawud, ibn Majah si al-Baihaqi, cu un lant bun de relatatori)

Postul din luna Rajab nu are mai multe virtuti decat orice alta luna. Din traditia profetica (sunnah) nu exista nicio evidenta limpede care sa reflecte ca ar contine o rasplata speciala. Tot ce a fost relatat in legatura cu acest aspect nu este suficient de puternic pentru a fi utilizat drept dovada. Ibn Hajr a spus : „Nu exista niciun hadis autentic legat de virtutiile sale, de postul in timpul sau ori in anumite zile ale sale si nici referitor la efectuarea rugaciunilor noaptea in aceasta luna.”

Postul in zilele de luni si joi :

Abu Hurairah a relatat ca Profetul postea cel mai mult lunea si joia. Intrebat fiind in legatura cu aceasta, a raspuns : „In fiecare zi de luni si joi ne sunt prezentate faptele. Allah iarta orice musulman sau orice credincios, mai putin pe cei care isi cauzeaza unii altora necazuri. El spune [despre acestia] : ’Sariti peste ei’. (relatat de Ahmad cu un lant de relatatori sahih). S-a retinut in Sahih Muslim ca, atunci cand a fost intrebat in legatura cu postul din ziua de luni, Profetul a raspuns : „Aceasta este ziua in care eu am fost nascut si ziua in care am primit revelatia.”

A posti trei zile in fiecare luna :

Abu Dharr al-Ghafari a relatat : „Mesagerul lui Allah ne-a poruncit sa tinem post trei zile in fiecare luna, in zilele cu Luna plina (adica, in zilele de 13, 14 si 15 ale calendarului lunar). Si a spus : ’Este ca si cum ati fi postit tot anul.’ ” (relatat de an-Nasa’i si ibn Hibban, care l-au considerat sahih)

S-a relatat ca Profetul obisnuia sa posteasca in zilele de sambata, duminica si luni intro luna si in zilele de marti, miercuri si joi in luna urmatoare. De asemenea, mai tinea post si primele trei zile din fiecare luna sau in prima zi de joi si urmatoarele doua zile de luni.

A posti o zi da, una nu :

Abu Salama ibn ’Abdurrahman a relatat de la ’Abdullah ibn ’Amar ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) i-a spus : „Am fost informat ca tu pe timpul noptii stai treaz, in rugaciune, iar pe timpul zilei postesti.” ’Abdullah i-a raspuns : „Asa este, Mesager al lui Allah.” Profetul l-a povatuit : „Sa postesti si sa intrerupi postul, sa te rogi, dar si sa te odihnesti, pentru ca trupul tau, sotia ta si oaspetii tai au un drept asupra ta. Este suficient pentru tine sa postesti trei zile in fiecare luna.” ’Abdullah i-a raspuns : „As vrea sa fiu mai riguros cu mine insumi, adaugand : ’Mesager al lui Allah, pot sa fac mai mult decat atat.’ ” Atunci Profetul a adaugat : „[Daca asa stau lucrurile] posteste asa cum a facut-o profetul David, nimic in plus !” ’Abdullah a intrebat curios : „Si cum a fost postul lui David ?” Profetul i-a raspuns : „El obisnuia sa posteasca intro zi, iar pe urmatoarea sa nu o mai tina drept zi de post.” (relatat de Ahmad si altii)

De asemenea, Ahmad a relatat de la ’Abdullah ibn ’Amr ca Profetul a spus : „Cel mai iubit post la Allah este postul lui David, iar cea mai iubita rugaciune este rugaciunea lui David. El obisnuia sa doarma jumatate din noapte, sa se roage o treime din ea si sa se odihneasca ultima sesime. [3] De asemenea, el obisnuia sa posteasca o zi si sa manance urmatoarea.”

Este permis pentru cel care tine post voluntar sa si-l intrerupa :

Umm Hani a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a intrat in camera sa in ziua cand a fost cucerita Mekka. I s-a oferit ceva de baut si a baut, apoi i-a oferit Ummei Hani, dar ea a spus : „Tin post.” Profetul a spus : „Acela care tine post voluntar este stapan pe el. Daca doresti poti sa-ti continui postul, iar daca nu mai doresti poti sa-l intrerupi.” (reinregistrat de Ahmad, ad-Daraqutni si al-Baihaqi) De asemenea, Al-Hakim l-a relatat si a spus ca lantul sau de relatatori este sahih. Versiunea pe care a retinut-o mentioneaza : „Si daca o persoana doreste, poate sa posteasca sau poate sa-si intrerupa postul.”

Abu Junaifah a spus : „Profetul a stabilit relatia de fratie intre Salman si Abu ad-Darda. Odata, Salman l-a vizitat pe Abu ad-Darda si a vazut-o pe Umm ad-Darda purtand o imbracaminte foarte mulata, intreband-o : ’Ce s-a intamplat cu tine ?’ Ea a raspuns : ’Fratele tau Abu ad-Darda nu are nevoie in aceasta lume.’ Cand Abu ad-Darda a sosit, a pregatit ceva de mancare pentru Salman si l-a indemnat : ’Ia si gusta, ca eu tin post.’ Salman a spus : ’Nu-mi vine sa mananc fara tine.’ Si el a mancat. Cand s-a lasat noaptea, Abu ad-Darda s-a trezit pentru rugaciune si Salman i-a spus : ’Culca-te la loc’, iar el s-a conformat. Spre finalul noptii Salman l-a trezit pe Abu ad-Darda si l-a indemnat, ’Acum roaga-te’. Si ei s-au rugat. Salman l-a povatuit : ’Domnul tau are un drept asupra ta, iar tu ai un drept asupra tie insuti, la fel cum si sotia ta are. Da-i fiecaruia dreptul sau.’ Abu ad-Darda a mers la Profet si i-a povestit ce i-a spus Salman. Profetul a incuviintat : ’Salman a grait adevarul.’ ” (relatat de al-Bukhari si at-Tirmidhi)

Abu Sa’id al-Khudri a spus : „Am pregatit masa pentru Profet. El a venit la mine cu cativa dintre companioni. Cand masa a fost pregatita, unul dintre barbati a spus : ’Eu tin post.’ Mesagerul lui Allah i-a reprosat : ’Fratele tau te-a invitat la masa, cheltuind pentru tine.’ Dupa care i-a cerut : ’Intrerupe-ti postul si posteste in alta zi daca asta doresti.’ ” (relatat de al-Baihaqi) Al-Hafidh a spus ca lantul sau de relatatori este hasan.

Majoritatea invatatilor sunt de parere ca acela care tine un post voluntar poate sa si-l intrerupa. Si totusi, este de preferat ca ziua respectiva sa fie recuperata mai tarziu. Analiza anterioara este clara, iar relatarea autentica o sustine.



[1] Ibn Taimiyyah a spus ca acest hadis este fabricat deoarece intelesul sau nu poate fi probat prin experienta. Mai multi savanti in stiintele hadisurilor, printre care al-Baihaqi, al-Albani etc l-au categorisit ca fiind slab, deoarece toate lanturile sale de relatatori sunt slabe. Al-‘Aqiliy. De asemenea mentioneaza ca din partea Profetului nu exista nicio evidenta pe aceasta tema, iar dr. ‘Abdul Muaty Amin Qalajy nu a facut nicio mentiune pe marginea sa. Cf. Kitab adh-Dhuafa al-Kabir (Dar al-Baz, Mekka), vol. 3, p. 252.

[2] Profetul s-a referit la faptul ca persoana respectiva poate sa posteasca trei zile, dupa care trei zile sa nu mai tina post si tot asa.

[3] nota personala : ½ - somn, 1/3 – rugaciune, 1/6 – somn, in total 6 ore; sau 3 ore – somn, 2 ore – rugaciune, 1 ora – somn, in total 6 ore.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu