Lucruri permise in timpul postului

Urmatoarele lucruri ii sunt permise persoanei care posteste :

(1) Turnarea de apa pe corp si scufundarea in apa :

Abu Bakr ibn ’Abdurrahman a relatat de la mai multi companioni ca ei l-au vazut pe Mesagerul lui Allah turnandu-si apa pe cap in timpul postului din cauza caldurii accentuate sau extreme. (relatat de Ahmad, Malik si Abu Dawud, avand un lant de relatatori sahih)

In cele doua Sahih, al lui al-Bukhari si Muslim, se relateaza de la ’Aisha ca Profetul obisnuia sa se trezeasca in dimineata zilei in care urma sa posteasca si sa se imbaieze complet (ghusl). Daca in timpul imbaierii este inghitita putina apa fara nicio intentie, postul ramane valid.

(2) Aplicarea la ochi a kohl , picaturilor sau a orice altceva :

Toate acestea sunt permise, chiar daca unele dintre ele ajung pana in gat, deoarece ochii nu conduc cu nimic catre stomac. Anas a relatat ca obisnuia sa-si dea cu kohl in timp ce tinea post. Aceasta este opinia lui Shaf’iyyah. Ibn al-Mundhir a retinut aceeasi opinie de la ’ata, al-Hassan, an-Nakha’i, al-Auza’i, Abu Hanifah, Abu Thaur si Dawud. Ea este relatata de la urmatorii companioni : ibn ’Umar, Anas si ibn Abu ’Aufa. Conform lui at-Tirmidhi, pe acest subiect nu s-a relatat nimic autentic de la Profet.

(3) Sarutul este permis celui care are capacitatea de a se autocontrola :

S-a confirmat ca ’Aishah a spus : „Profetului ii placea sa sarute si sa imbratiseze in timp ce tinea post, pentru ca dintre voi toti era avea cel mai bun control asupra dorintelor.” ’Umar a spus : „Odata am fost foarte excitat si mi-am sarutat [sotia] in timp ce tineam post. Am mers la Profet si m-am lamentat : ’Astazi am facut ceva infiorator – mi-am sarutat sotia in timp ce tineam post.’ Profetul l-a intrebat : ’Ce parere ai despre clatitul cu apa in timpul postului ?’ Eu i-am raspuns : ’Nu este nimic rau in asta.’ Profetul i-a replicat : ’Asadar, despre ce vorbesti ?’ ”

Ibn al-Mundhir a spus : „ ’Umar, ibn ’Abbas, Abu Hurairah, ’Aishah, ’Ata, ash-Sha’bi, al-Hassan, Ahmad si ishaq permit sarutul. Hanefitii si shaf’iyytii spun ca sarutul este neplacut daca conduce la trezirea dorintelor. Iar daca nu o face, nu este ceva neplacut, cu toate ca este bine sa fie evitat.” In aceasta problema nu se face nicio diferentiere intre un batran si un tanar. Intrebarea care se pune este daca sarutul trezeste sau nu poftele. Daca da, atunci este neplacut. Daca nu, nu este neplacut, desi este bine sa fie evitat. Nu are nicio importanta daca este sarutat obrazul sau buzele si asa mai departe. Atinsul cu mana sau imbratisarea urmeaza aceleasi reguli ca si sarutul.

(4) Orice tip de injectie :

Injectiile nu strica postul indiferent daca au drept scop hranirea persoanei sau unul strict medicinal. Nu are nicio relevanta daca injectia este una intravenoasa sau subcutanata (sub piele). De asemenea, nu conteaza daca substanta injectata ajunge in stomac sau nu, urmand o cale normala (asa cum face si hrana)

(5) Extractia sangelui cu scopul de a-i imbunatati curgerea:

Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) i s-a extras sange in timp ce postea. Cu toate acestea, daca acest procedeu conduce la inrautatirea starii persoanei care posteste, el este neplacut. Thabit al-Bunani l-a intrebat pe Anas : „Va displacea sa extrageti sange unei persoane care postea, in timpul Profetului ?” El a raspuns : „Nu, cu exceptia cazului cand acest lucru conducea la slabirea sa.” (relatat de al-Bukhari si altii) Operatiei (disectiei) i se aplica aceleasi reguli ca la extragerea sangelui.

(6) Clatirea gurii si a nasului :

In general acestea sunt permise in timpul postului, insa e neplacaut sa se exagereze (ex., folosirea unei mari cantitati de apa, introducerea apei adanc in gura sau nas). Laqit ibn Sabra a relatat ca Profetul a spus : „Folositi apa din belsug cand va clatiti nasul, mai putin insa cand tineti post.” (relatat de an-Nasa’i, Abu Dawud, at-Tirmidhi si ibn Majah; at-Tirmidhi l-a calificat hassan sahih)

Savantii nu agreeaza folosirea picaturilor de nas (adica aplicarea medicinei prin intermediul nasului) in timpul postului, fiind de opinie ca acest lucru strica postul. Exista un hadis care le sustine punctul de vedere.

Ibn Qudamah a sintetizat diferitele interpretari pe marginea acestui subiect : „Daca in timpul gargarei sau a spalatului nasului cu scopul de curatire [de ex, pentru efectuarea rugaciunii] apa aluneca in mod neintentionat pe gat si nu din motiv ca s-a exagerat, nu este nicio problema. Aceasta opinie este conforma cu al-Auza’i, Ishaq si una dintre declaratiile lui ash-Shaf’i, relatata de la ibn ’Abbas. Malik si Abu Hanifah sustin ca postul se strica deoarece apa ajunge in stomac. Daca a fost atent [si constient] ca tine post, postul sau este stricar, deoarece este ca si cum ar fi baut in mod intentionat. Prima opinie este mai puternica, pe motiv ca apa ajunge in stomac neexistand nicio intentie in acest sens sau exagerare. Este ca si cum ti-ar intra o musca in gura si ar aluneca pe gat. Aceasta diferentiaza problematica de una bazata pe intentie.”

(7) Acele lucruri de care cineva nu se poate proteja singur, cum este inghitirea salivei, a prafului de pe drum, a fainei cernute si altele asemanatoare :

Ibn ’Abbas a legiferat urmatoarele : „Nu e nicio problema daca se gusta din hrana sau altceva pe care doresti sa o cumperi.” Al-Hassan obisnuia sa mestece nuca pentru nepotelul sau, in timp ce tinea post. De asemenea, Ibrahim a permis acest lucru. Este neplacut sa consumam guma de mestecat care, spre deosebire de cea la moda in Occident si care contine diverse arome si mirosuri, nu trebuie rupta bucatele. Printre cei care sustin acest lucru sunt ash-Sha’bi, an-Nakha’i, hanefiyytii, shaf’iyytii si hanbalitii. ’Aisha si ’Ata permit guma atat timp cat in stomac nu ajunge nimic, fiind ca si cum i s-ar pune cuiva in gura niste pietricele pentru a demonstra ca nu se rup in bucatele. Daca din guma se desprinde o bucatica si aceasta ajunge in stomac, ea va anula postul.

Ibn Taimiyyah a spus : „Mirosirea parfumului nu aduce niciun prejudiciu postului.” Detaliind pe marginea acestui subiect, a adaugat : „Asa cum este si situatia kohl-ului, a injectiilor, a picaturilor picurate in uretra [cu rol de clisma, deci unul medicinal] si a tratamentului administrat in cazul leziunii creierului si a stomacului, ne aflam in fata unei dispute intre savanti. O parte sustin ca nimic din toate acestea nu strica postul, alta parte - ca toate, mai putin kohl-ul strica postul, in vreme ce alta parte – ca toate, cu exceptia picaturilor strica postul sau ca picaturile si kohl-ul nu strica postul, in timp ce toate celelalte fac acest lucru.” Ibn Taimiyyah continua : „Este de preferat prima opinie pe acest subiect. Cea mai clara concluzie este ca niciuna nu strica postul. Postul este parte a religiei islamice. Atat cei care nu sunt specialisti, cat si specialistii trebuie sa aibe cunostinte despre el. Daca lucrurile anterioare i-au fost interzise de catre Allah si Mesagerul Sau celui care tine post pe motiv ca ele distrug postul, atunci ar fi fost datoria Mesagerului lui Allah sa faca lumina in acest caz. Daca ar fi facut, companionii sai ar fi stiut despre aceste lucruri si ar fi transmis mai departe, celorlalti musulmani. Din moment ce nimeni nu a relatat ceva nici de la Profet, nici dintr-un hadis autentic sau slab, nici intro forma mursal sau musnad, atunci rezulta ca toate acestea nu anuleaza postul.” Si a mai comentat : „Daca regula este ca, in cazul in care oricine ar putea sa fie afectat, in orice zi, atunci Profetul ar fi clarificat lucrurile in mod public. Este bine-cunoscut ca kohl-ul era utilizat in mod curent, asa cum se intampla si cu uleiurile, apa, tamaia si parfumul. Daca ele ar fi stricat postul, Profetul s-ar fi referit la ele, asa cum a facut-o si cu altele. Din moment ce nu a facut acest lucru, ele se incadreaza in categoria parfumurilor, tamaii si vopselurilor. Tamaia intra pe nas, ajunge la cap si trupul se simte revigorat. Vopselurile si uleiurile sunt absorbite de piele, iar pielea se invioreaza. La fel stau lucrurile si cu parfumurile. Daca ele nu i-au fost interzise [in mod clar] celui care posteste, ne demonstreaza ca utilizarea lor este permisa, cum este si cazul kohl-ului. Musulmanii din vremea Profetului erau [mereu] raniti, fie din motive de jihad, fie din altele, stomacul si capul lor [fiind expuse] ranilor. Daca acestea le-ar fi afectat postul, lucrurile le-ar fi fost lamurite [de catre Profet]. Dar cum nu au existat interdictii in acest sens pentru cel care posteste, atunci postul nu se anuleaza.” Ibn Taimiyya continua : „Nimeni nu mananca kohl si nu are cum sa patrunda in stomac, nici prin nas si nici prin gura. In mod asemanator, clisma anala nu intra in categoria hranirii. Este adevarat, ea ajuta organismului sa se usureze de cele existente in intestine, fara a ajunge in stomac. Si orice act medical care are drept scop tratarea ranilor stomacului sau pe cele ale capului nu se considera ca fiind similar mancarii. Allah spune in Coran : v-a fost statornicit voua Postul [as-siyam], asa cum le-a fost prescris si celor dinaintea voastra.” Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : “Postul este o pavaza” si “Fiti cu bagare de seama ca Satana alearga prin tot corpul asa cum curge sangele. Voi trebuie sa-i opriti goana prin infometare si post.” [1] Pentru a-si cultiva frica de Allah persoana care posteste nu trebuie sa manance si sa bea deoarece hrana si bautura incarca venele cu sangele in care circula Satana. Ei se transforma, [asadar], in ceva usor pentru Satana prin mancare si bautura, nu prin clisma, kohl sau medicina aplicata asupra penisului sau cu scopul tratarii ranilor stomacului si ale creierului.”

(8) Cel care posteste poate sa manance, sa bea si sa intretina relatii sexuale pana dimineata [fajr] :

Daca cineva are in gura mancare cand incepe fajr, trebuie sa o scuipe. Daca a intretinut relatii sexuale [cu sotia sa] in acest timp, trebuie sa se opreasca imediat. Daca va proceda astfel, postul sau va ramane valid. Daca va continua aceste activitati, isi va strica postul. Al-Bukhari si Muslim au inregistrat de la ’Aishah ca Profetul a spus : „Bilal face chemarea la rugaciune cand [afara] este inca noapte; prin urmare, mancati si beti pana cand face chemarea la rugaciune ibn Umm Maktum.”

(9) Celui care tine post ii este permis sa-l prinda dimineata in stare de impuritate majora [cineva nu este obligat sa faca ghusl inainte de fajr] :

Hadisul ’Aishei asupra acestui subiect a fost deja mentionat.

(10) Femeile aflate in perioada de menstruatie sau care au sangerare postnatala :

Daca sangerarea femeii aflate in perioada de menstruatie sau a celei care se gaseste in starea postnatala se opreste in timpul noptii, ea poate sa intarzie ghusl pana dimineata si sa posteasca, insa inainte de rugaciunea de dimineata trebuie sa isi faca ghusl.



[1] Al-Albani a consemnat in editia sa, pe marginea cartii lui Ibn Taimiyyah despre post, ca expresia “Voi trebuie sa-i opriti goana …” nu isi are originea in niciun hadis al Profetului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu