Zilele interzise postului

Exista unele relatari care interzis in mod vadit postul in anumite zile. Acestea sunt :

(1) Zilele de sarbatoare (’id) : Toti invatatii sunt de acord ca este interzis un astfel de post. Indiferent daca este un post cu caracter obligatoriu sau voluntar. ’Umar a declarat : „Mesagerul lui Allah ne-a interzis sa postim in aceste doua zile. In ceea ce priveste sarbatoarea de intrerupere a postului, ea este destinata intreruperii postului [lunii Ramadan], iar in privinta sarbatorii sacrificiului, voi trebuie sa consumati din ceea ce sacrificati.” (relatat de Ahmad, an-Nasa’i, at-Tirmidhi, Abu Dawud si ibn Majah)

(2) In zilele de tashriq (cele trei zile care urmeaza sarbatorii sacrificiului, ’id al-adha) : Nu este permis postul in cele trei zile care urmeaza sarbatorii sacrificiului. Abu Hurairah a relatat ca Mesagerul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) l-a trimis pe ’Abdullah ibn Hudhaqah sa faca urmatorul anunt la Mina : „Sa nu tineti post in aceste zile. Ele sunt ca voi sa va hraniti, sa beti si sa va amintiti de Allah.” (relatat de Ahmad cu un lant de relatatori bun)

Ibn ’Abbas a relatat ca Mesagerul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a trimis o persoana sa anunte : „Sa nu postiti zilele acestea, ele fiind ca voi sa mancati, sa beti si sa va bucurati impreuna cu familia.” (at-Tabarani l-a mentionat in al-’Awsat)

Scoala Shaf’iyyta permite postul in zilele de tashriq daca exista motive intemeiate pentru aceasta (de ex., pentru implinirea unui juramant, pentru iertare sau pentru recuperarea zilelor pierdute din luna Ramadan). In rest, daca nu exista motive puternice, acest tip de post nu este ingaduit, din acest punct de vedere neexistand niciun dezacord. Scoala Shaf’iyyta a aplicat acelasi rationament la care obisnuiau sa faca apel atunci cand au sustinut ca rugaciunile care au un scop precis de efectuare sunt ingaduite in timpul cand in mod normal ele sunt interzise (de ex., salutul moscheii etc.)

(3) Este interzis postul tinut numai intro singura zi de vineri : Ziua de vineri pentru musulmani este ca o sarbatoare saptamanala si, prin urmare, este interzis a se tine post in aceasta zi. Majoritatea invatatilor sunt de parere ca aceasta tine mai degraba de respingere decat de interdictie totala.

Daca o persoana posteste o zi inainte sau dupa ea, ori daca cade intro zi dedicata postului (de ex., zilele de 13, 14 si 15 dintr-o luna) sau in ziua de ’Arafah ori ’Ashura, atunci postul din acea zi nu este respins.

’Abdullah ibn ’Amr a relatat ca Mesagerul lui Allah a intrat in camera in care se afla Juwairiyah bint al-Harith si postea intro zi de vineri. El a intrebat-o : „Ai tinut post ieri ?” Si ea i-a raspuns, „Nu” Atunci a intrebat-o, „Intentionezi sa postesti maine ?” Si i-a raspuns, „Nu”. Si i-a spus, „Atunci intrerupe-ti postul.” (relatat de Ahmad si an-Nasa’i cu un lant bun de relatatori)

’Amr al-’Ashari a relatat ca l-a auzit pe Mesagerul lui Allah spunand : „Fiti cu bagare de seama, ziua de vineri este o sarbatoare a voastra, asadar sa nu tineti post decat daca ati postit o zi inainte sau intentionati sa postiti o zi dupa ea.” (relatat de al-Bazzar, cu un lant bun de relatatori)

’Ali ne-a sfatuit : „Cine doreste sa posteasca sa o faca joia in loc de vineri, vinerea fiind o zi dedicata mancarii, bauturii si adorarii.” (relatat de ibn Abu Shaibah, cu un lant bun de relatatori)

In cele doua Sahih (al lui Bukhari, respectiv Muslim), Jabir a relatat ca Profetul a spus : „Sa nu tineti post in ziua de vineri fara sa postiti fie o zi inainte, fie o zi dupa.” Versiunea lui Muslim stipuleaza : „Sa nu alegeti numai noaptea de vineri [in engleza noaptea de joi] drept una speciala efectuarii rugaciunilor. De asemenea, sa nu optati in mod exclusivist pentru ziua de vineri ca zi de post decat daca ea cade intro zi in care tineti post cu regularitate.”

(4) Este interzis postul tinut numai intro singura zi de sambata : Busr as-Salmi a relatat de la sora sa as-Sama’ ca Mesagerul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : „Nu postiti in ziua de sambata decat daca este un post obligatoriu. [Sa nu tineti post] iar daca nu gasiti nimic [sa mancati] pastrati macar cateva coji de struguri sau o creanga de copac pe care sa o mestecati.” (relatat de Ahmad, an-Nasa’i, at-Tirmidhi, Abu Dawud, ibn Majah si al-Hakim. Al-Hakim a spus ca este sahih, pe baza conditiilor impuse de Muslim, in vreme ce at-Tirmidhi a spus ca este hasan.)

At-Tirmidhi a spus ca este neplacut pentru o persoana sa aleaga drept zi de post numai ziua de sambata, aceasta fiind o zi acordata in semn de respect evreilor.

Contrazicand relatarea precedenta, Umm Salamah a sustinut : „Profetul obisnuia sa posteasca in zilele de sambata si duminica mai mult decat o facea in alte zile. Lui ii placea sa spuna : ’Acestea [sambata si duminica] sunt zilele de sarbatoare ale politeistilor si mie imi place sa fiu diferit fata de ei.’ ” (relatat de Ahmad, al-Baihaqi, al-Hakim si ibn Khuzaimah care a spus despre el ca este sahih).

Plecand de la dovada anterioara, hanefitii, shaf’iyytii si hanbalitii sustin ca este neplacut sa se posteasca sambata. Malikitii difera fata de ei, iar hadisul este o dovada impotriva lor.

(5) Este interzis postul intro „zi indoielnica” : ’Amar ibn Yasir a spus : „Acela care posteste intr-o zi indoielnica[1] nu-i da ascultare lui Abu al-Qasim [Profetului].” (relatat de an-Nasa’i, at-Tirmidhi, Abu Dawud si ibn Majah).

Referindu-se la caracterul acestei relatari, at-Tirmidhi a spus : „Este un hadis hasan-sahih. Multi dintre cei invatati actioneaza conform lui. Aceasta este opinia lui Sufyan ath-Thauri, Malik ibn Anas, ’Abdullah ibn al-Mubarak, ash-Shaf’i, Ahmad si Ishaq. Ei toti urasc ca o persoana sa posteasca intro ’zi a indoielii’. Si mai cred ca daca cineva tine post intro asemenea zi care se dovedeste a fi din luna Ramadan, chiar in aceste conditii ea trebuie recuperata ulterior. Daca o asemenea zi cade intro perioada in care in mod normal se posteste, atunci este permis sa se tina ca post.” (relatata de „grup”). Abu Hurairah a relatat ca Mesagerul lui Allah a spus : „Nu intampinati luna Ramadan postind o zi sau doua inainte decat daca este o zi in care cineva postea in mod normal.”

Cu referire la acest hadis, at-Tirmidhi a spus : „Hadisul este hasan-sahih si savantii se comporta in functie de el. Lor le displace ca o persoana sa grabeasca Ramadanul postind cu o zi inainte [de sosirea sa]. Daca cineva tine post intro zi anume si aceasta pica intro ’zi indoielnica’, in opinia lor nu este nicio problema sa posteasca in acea zi.”

(6) Este interzis sa se posteasca in fiecare zi a anului : Este interzis a se proceda astfel pentru ca intrun an de zile exista anumite zile in care unui om nu ii este permis postul. Mesagerul lui Allah a spus : „Nu este nicio rasplata pentru cel care tine post in continuu.” (relatat de Ahmad, al-Bukhari si Muslim)

Daca o persoana isi intrerupe postul sau intro zi de sarbatoare (’id) si in zilele de tashriq, atunci postul sau continuu nu ar mai fi considerat neplacut. Comentand acest aspect, at-Tirmidhi a spus : „Un grup de savanti considera neplacut postul zilnic daca el include sarbatorile [’id al-Fitr, ’id al-Adha] si zilele de tashriq. Daca cineva isi intrerupe postul in aceste zile, ceea ce face el nu mai este neplacut, iar postul sau nu mai este unul pentru tot anul.” Acesti savanti sunt Malik, ash-Shaf’i, Ahmad si Ishaq.

Profetul i-a incuviintat lui Hamzah al-Aslami foarte multe zile de post, spunandu-i : „Posteste daca doresti si intrerupe-ti postul daca asta doresti.” (acest hadis a fost mentionat mai devreme[2])

(7) Daca sotul femeii este de fata, acesteia nu ii este permis sa tina post decat cu permisiunea sa : Mesagerul lui Allah a interzis ca o femeie sa posteasca daca sotul sau este prezent pana cand nu va obtine permisiunea sa. Abu Hurairah a relatat ca Profetul a spus : „O femeie sa nu tina post [nici chiar] o singura zi daca sotul sau este prezent, decat daca are permisiunea sa, exceptand luna Ramadan.” (relatat de Ahmad, al-Bukhari si Muslim) Savantii au interpretat aceasta interdictie ca una care tine de cele interzise si i-a permis sotului sa puna capat postului sotiei sale daca aceasta a postit fara sa-i ceara permisiunea si daca el [sotul] doreste sa faca dragoste cu ea. In mod clar, acest lucru este valabil pentru orice zi cu exceptia lunii Ramadan, caz in care sotiei nu-i trebuie acceptul sotului. In mod asemanator, daca ea a tinut post fara permisiunea sa din cauza ca nu a fost prezent, cand se intoarce, sotului ii revine dreptul sa puna capat postului sau.

Daca sotul este bolnav sau incapabil sa intretina relatii intime, sotiei nu-i mai trebuie permisiunea sa pentru a posti, fiind ca si cand sotul nu ar fi prezent.

(8) Este interzis sa se tina post mai multe zile consecutive fara a manca nimic [al-wisal] : Abu Hurairah a relatat ca Mesagerul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : „Sa nu faceti al-wisal.” A rostit acest lucru de trei ori si oamenii i-au reprosat : „Dar tu faci al-wisal, Mesager al lui Allah !” Si el le-a raspuns : „Voi nu va asemanati cu mine in aceasta privinta. Eu imi petrec noptile intro asemenea stare, insa Allah ma hraneste si imi da sa beau. Dedicati-va acelor lucruri pe care sunteti in stare sa le faceti.” (relatat de al-Bukhari si Muslim)

Oamenii de stiinta considera ca interdictia aceasta inseamna ca ne aflam in fata unui lucru neplacut. Ahmad si Ishaq au spus ca este permis postul pana la vremea mesei de dinainte de zorii zilei, atat timp cat nu este nicio greutate pentru cel care posteste. Aceasta opinie are la baza pe ceea ce a retinut al-Bukhari sub autoritatea lui Abu Sa’id al-Khudri : „Mesagerul lui Allah a spus : ’Nu faceti al-wisal. Daca unul dintre voi insista sa tina post mai multe zile consecutive fara a manca, poate sa-si continue postul [dupa apusul Soarelui] si pana la vremea mesei de dinainte de zorii zilei.’ ”



[1] De exemplu, aceasta se poate intampla cand oamenii sunt nesiguri daca este ultima zi din luna Sha’ban sau prima din luna Ramadan deoarece ei nu au vazut Semiluna si vor sa posteasca numai sa fie siguri.

[2] Intregul text al hadisului este : Asma a relatat ca Hamzah ibn ‘Amr al-Aslami se dedica trup si suflet postului si odata l-a intrebat pe Mesagerul lui Allah daca poate sa tina post cand este in calatorie. Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) i-a spus : “Posteste daca doresti si intrerupe-ti postul daca asta doresti.” (relatat de al-Bukhari si Muslim)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu