Sosirea lunii Ramadan

Sosirea lunii Ramadan

Acest eveniment este confirmat fie prin aparitia Lunii Noi, chiar daca ea este vazuta numai de o singura persoana de incredere, fie prin trecerea unui numar de 30 de zile din luna anterioara, Sha’ban.

Ibn ‘Umar a spus : “Oamenii se uitau dupa Luna Noua, iar cand i-am marturisit Mesagerului lui Allah ca eu am zarit-o, a tinut post si le-a ordonat oamenilor sa faca acelasi lucru.” (relatat de Abu Dawud, al-Hakim si Ibn Hibban, care l-au declarat sahih).

Abu Huraira a relatat ca Profetul i-a instruit astfel : “Tineti post dupa ce ati zarit-o [Luna Noua] si terminati postul [la sfarsitul lunii], atunci cand o vedeti. Daca este ascunsa privirii voastre, asteptati sa treaca 30 de zile din luna Sha’ban.” (relatat de al-Bukhari si Muslim)

Comentand pe marginea acestor relatari, at-Tirmidhi stipuleaza : “Cei mai multi oameni invatati tin cont de aceste relatari. Ei spun ca este corect a accepta marturia unei singure persoane pentru a calcula inceputul postului. Aceasta este opinia lui Ibn al-Mubarak, ash-Shaf’i si Ahmad. An-Nawawi sustine ca este cea mai puternica. Legat de Luna Noua din Shawwal [care semnifica sfarsitul postului], ea este intarita de completarea a 30 de zile din Ramadan, multi juristi pledand pentru existenta a cel putin doi martori de incredere care sa o confirme. Cu toate acestea, Abu Thaur nu face nicio diferenta intre Luna Noua din Shawwal si Luna Noua din Ramadan. In ambele cazuri, el accepta marturia unui singur martor de incredere.”

Ibn-Rushd comenteaza urmatoarele : “Opinia lui Abu Bakr ibn al-Mundhir este asemanatoare cu a lui Abu Bakr, ceea ce ma face sa cred ca si scoala de jurisprudenta a lui Dhariri are la baza urmatorul argument oferit de Abu Bakr al-Mundhiri : exista un consens general ca este obligatorie intreruperea postului, ca abtinerea de la mancare are la baza marturia unei singure persoane si ca atat la inceputul, cat si finalul lunii situatia trebuie sa fie la fel, din moment ce ambele perioade nu sunt altceva decat simple unitati care sa diferentieze intre perioda cand se tine post si cea in care nu se posteste.”

Ash-Shaukani marturiseste : “Din moment ce nu exista nicio relatare autentica din care sa reiasa ca este acceptata numai marturia a doi martori la finalul lunii, atunci este evident, prin analogie, ca este suficient un singur martor, asa cum se intampla pentru inceputul lunii. Mai mult decat atat, adorarea care se bazeaza pe o singura marturie scoate in evidenta ca o asemenea dovada singulara este acceptata in orice domeniu, cu exceptia cazului cand exista o norma specifica, cum este situatia numarului de martori in domeniul [distribuirii] averii etc. Si, dupa cate se pare, aceasta este opinia lui Abu Thaur.”

Diferitele locatii

Conform majoritatii invatatilor, nu are nicio relevanta daca Luna Noua a fost zarita in diferite locuri. Cu alte cuvinte, dupa ce ea a fost zarita oriunde in lume, din acel moment toti musulmanii au obligatia sa posteasca, asa cum a spus Profetul : “Postiti atunci cand o zariti si intrerupeti postul cand o zariti [din nou].” Acest hadis este un indemn general adresat intregii lumi islamice, asa cum este si cel care spune ca “daca unul dintre voi zareste Luna intrun loc [indiferent care este acesta], este ca si cum ea ar fi fost vazuta pentru toti oamenii.”

Respectand opiniile corecte ale lui ‘Ikrimah, al-Qasim ibn Muhammad, Salim si Ishaq, dintre hanefiti, si pe cele alese dintre shaf’iyyti, fiecare “tara” (regiune) trebuie sa se ghideze dupa propriul sistem, nefiind necesara alinierea la ceilalti. Aceasta are la baza ceea ce a spus Kuraib : “Cand am calatorit in ash-Sham, Luna Noua a Ramadanului s-a ivit in noaptea de joi, intorcandu-ma in Medina la sfarsitul lunii. Acolo, Ibn ‘Abbas m-a intrebat : ‘Cand au vazut oamenii Luna Noua ?’ I-am raspuns : ‘Am vazut-o joi noaptea’. El a spus : ‘Ati zarit-o voi ?’ I-am raspuns : ‘Da, au zarit-o oamenii, ei postind impreuna cu Mu’awiyyyah.’ [Atunci] mi-a atras atentia : ‘Dar noi am vazut-o vineri noaptea. Nu o sa intrerupem postul pana cand nu vor trece 30 de zile sau pana cand nu vom zari [noi insine] Luna Noua.’ L-am intrebat : ‘Nu este suficient si pentru voi ca am zarit-o [noi, impreuna cu] Mu’awiyyah ?’ Mi-a raspuns : ‘Nu … Acesta este ordinul Mesagerului lui Allah.’ (relatat de Ahmad, Muslim si at-Tirmidhi).

In legatura cu acest hadis, at-Tirmidhi spune : “Este hassan sahih gharib. Savantii tin cont de el. Fiecare zona are propriul sistem.” In Fath al-‘Alam Sharh Bulugh al-Maram, se stipuleaza : “[Opinia] cea mai apropiata [de adevar] este ca atat fiecare regiune, cat si zonele care depind de ea, isi urmeaza propriul sistem.”

Observarea Semilunii de catre o singura persoana

Savantii in fiqh au cazut de acord asupra faptului ca daca numai o singura persoana vede Luna Noua, acea persoana trebuie sa tina post. ‘Ata, insa, este de parere ca nu ar trebui sa tina post pana cand nu exista inca o persoana care sa zareasca Luna Noua impreuna cu el. Pozitia corecta in legatura cu intreruperea postului este deja exprimata de catre ash-Shaf’i si Abu Thaur. Profetul insusi si-a sprijinit atat inceputul, cat si sfarsitul postului pe aparitia Lunii. Asadar, pentru cineva este suficienta propria sa observatie, nemaifiind nevoie de inca o persoana [care sa vada Luna Noua].

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu